Kosthold i barnehagen

Vaner og handlingsmønstre tar form allerede fra tidlig alder. Barnehagen skal legge til rette for at alle barn kan oppleve matglede og matkultur. Gjennom medvirkning i mat- og måltidsaktiviteter skal barna motiveres til å spise sunn mat og få grunnleggende forståelse for hvordan sunn mat kan bidra til god helse. Personalet skal legge til rette for at måltider og matlaging bidrar til måltidsglede, deltakelse, samtaler og fellesskapsfølelse hos barna.. Hentet fra Rammeplan for Barnehager, 2017.

Måltidene hos oss:

•       Frokost kl.7.00-08.30. Frokost medbringes hjemmefra                                                                       (barna må være i bhg 08.15 for å ha tid til frokost)
  •       Lunch Kl. 11.00 Brødmåltider, samt 2 middager per uke
  •       Lett mellommåltid kl. 14.00 (yoghurt, knekkebrød, musli blandinger e. l)

Drikke til måltidene:

•       vann eller melk
  •       Saft og juice er ikke tillatt da vi har fokus på sunt kosthold i barnehagen

Kostpengene dekker:

•       Lunch
  •       1 mellommåltid
  •       Drikke til måltidene (også til frokost)

Frukten er ikke inkludert i kostpengene

•       Dere tar derfor med en frukt hver dag
  •       Eventuelt flere som skal vare hele uken
  •       Vi kutter opp på felles fat, slik at barna kan velge fra et variert utvalg
  •       Fint om dere også varierer på hva dere tar med.