Klær i Barnehagen

Hva trengs av klær i barnehagen: Årstid, temperatur og vær setter krav til barnas bekledning. At barna er kledd etter forholdene er avgjørende for hvor godt barnet vil trives ute. Siden vær og temperatur her i Norge skifter fort, og det er viktig å ha klær og utstyr for ulikt vær og temperatur tilgjengelig. Her er vår liste over hva vi anbefaler å ha av klær og utstyr til bruk i barnehagen.

Hele året

• Innesko( uten skolisser)
  • 2 par sokker
  • Truser
  • 2 stk. longs/strømpebukser
  • Et helskift vanlige inneklær
  • 2 body (små barn)

Sommer

Om sommeren er det som regel gode temperaturforhold. Kravet til varme klær er da ikke så stort, selv om værforholdene kan variere mye.

• Regnklær og støvler, regnvotter og buff
  • Fleece bukse og genser *Heldress(Parkdress uten fôr) eller jakke og bukse
  • Et helskift vanlige sommerklær
  • Hodeplagg som beskytter mot sola
  • Sandaler/joggesko ( uten skolisser)
  • Solkrem og solbriller (solkrem tas på hjemme om morgenen)

Høst /vinter/vår

Disse årstidene stiller helt andre krav til klær. Nå er det varme klær som gjelder. Følgende klær må da være tilgjengelig i barnehagen til enhver tid:

• Regnklær og støvler
  • Lue, hals, buff
  • 2 stk. ullongs, 2 stk. ullskjorte/body 2 par ullsokker
  • Ullgenser, ullbukser eller fleece genser/bukse
  • Vinterstøvler (ikke Cherrox på vinteren)
  • Fôret heldress
  • 2 sett vintervotter (ikke fingervotter) (også regnvotter)
  • Vinterstøvler/sko

Annet.

Solkrem: solkrem tas på hjemme om morgenen. Barnehagen fyller med solkrem resten av dagen (dere må ha en solkrem tilgjengelig i barnets hylle).

Solbriller kan være lurt å ha. Mange barn i likhet med voksne, kan få hodepine av å myse hele dagen.

KuldekremBarna må smøres hjemme på morgenen, slik at kremen for god tid til å trekke inn i huden.Ved behov kan barnehagen smøre en gang ila dagen, dere må sørge for krem i hylle.

BleiekremVi smører ved behov, dere må ha med krem selv.

BleierDere tar med med bleier, vi oppbevarer i egen skuff til barnet.

De minste som sover i vogn: Vi anbefaler også her ull-klær innerst mot kroppen. Tynn lue, tynne votter av ull.

Myke klær er det beste. Stive dongeribukser, dongerikjoler eller annet stivt tøy er ikke å anbefale. Barnet skal kunne bevege seg under regntøy og ellers i de aktivitetene barnehagen er i.

Skiftetøy

Vi har ikke så store tørkemuligheter. Sjekk hylla/ sekken. Sender vi noe med hjem, bør det fylles på nytt.

Merking av klær

Vær nøye med å merke barnas klær, sko og andre eiendeler. Det er vanskelig for oss ansatte å holde rede på klær og sko hvis det ikke står navn på. Husk også å merke med riktig navn. I barnehagen vår har vi liten garderobeplass, og må derfor ha et system som fungerer. Det vil si at vi oppbevarer aktuelle klær for den aktuelle årstiden i barnehagen. Alt annet skal barna ha hjemme. Hjelp oss å holde garderoben ryddig og oversiktlig for barna. Dette er med på å skape selvstendige barn.

Viktig:

• Det er viktig at klærne og fottøyet er i riktig størrelse – ikke for små og ikke altfor store. Litt å vokse i er selvfølgelig greit

• Sjekk at klærne ikke har snorer her og der. Barna kan henge seg fast med disse og det kan skje ulykker. Unngå faste hetter, for de kan fort sette seg fast.

• Ta regntøy/ dress med hjem for vask ved behov.

HVILKE EGENSKAPER BØR KLÆRNE HA:

* Underklær høst/vinter/tidlig vår

Vi anbefaler ull som er naturens eget materiale. Med ull nærmest huden er du sikret god varmebalanse. Ull har en meget god varmeisolerende evne, fordi den krusete ullfiberen inneholder mye luft. Ullvarme isolerer selv når plagget blir vått - ull kan absorbere opptil 30% fuktighet uten at plagget føles fuktig. Samtidig er ull temperaturregulerende fordi den også isolerer mot varme. Ull har også flere andre gode egenskaper: God motstand mot smuss og blir ikke så lett skittent, holder fasongen godt samtidig som den er føyelig og myk, og ull er brannsikker- den en den minst brennbare av alle naturfibrene. Vi anbefaler longs i stedet for strømpebukse, da man kan skifte ullsokkene istedenfor hele strømpebuksen.

*Mellomlag høst/vinter/ tidlig vår

Mellomlaget bør bestå av ull eller fleece. Settet bør være todelt slik at det blir enklere å gå på do og man slipper å kle av de minste barna mer en nødvendig ved bleieskift.

*Ytterdress

Vinterdressen bør være myk å ha på seg slik at barna får beveget seg uhemmet i den. Det er flere vanntette dresser i markedet, men dresser som er vannavstøtende er også greie. Strikk under foten eller snølås må dressen ha. Se etter at dressen er lang nok, korte dresser glir fort over støvelen og fylles med snø eller vann. Det samme gjelder regntøy.

*Regntøy

Todelt regntøy med høy bukse er det beste. Da kan man bare bruke underdelen hvis det er litt vått ute.

*Votter

Prøv å finne votter som gjør at barna kan holde i leker. Ull- votter med tommel er å anbefale. Tykke polvotter gjør lek vanskelig, og resulterer ofte i at barna tar av seg vottene. Tynne polvotter er ikke like varme, men som gjør at barna kan leke. Enkelte dager er det bare regnvotter som fungerer. Regnvotter får man kjøpt med et tynt for, eller man kan ha et par ull -votter inni. Fingervotter anbefales ikke om vinteren da varmetapet er mye høyere enn ved bruk av vanlige vintervotter. Gjerne enkle ull-votter og et sett tovet votter er bra.

*Lue og skjerf

Luen må tilpasses årstiden og beskytte ørene. Vi anbefaler hals istedenfor skjerf, skjerf vil vi ikke ha på barna, da de lett kan henge seg fast og utsette barnet for fare ved f.eks. aking, klatring og lignende.

*Sko/støvler/sandaler/ vintersko

Barn som går i barnehagen trenger gode vintersko. Egenskaper: Vanntette, pustende og godt isoleringsevne. De må også gå oppover ankelen og store nok til å romme et ekstra par ullsokker. Cherrox er heller ikke laget for temp. under 0 grader, men kan være praktiske på høsten/våren. Sandaler/tøfler som innesko.

ET GODT SAMARBEID SKAPER TRIVSEL :)